ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…

آکورد چیست ؟

اشتراک گذاری نوشته در

اسکایپ
تلگرام
ایمیل
واتس اپ
  • آکورد در موسیقی به چه معناست ؟

    دیکشنری موسیقی هاروارد آکورد را به عنوان «اجرای هم‌زمان سه نت یا بیشتر» تعریف می‌کند. این واژه از واژه فرانسوی «accord» گرفته شده است که در فارسی نیز از همین نام استفاده میشود.

    آکورد در موسیقی

    آکورد چیست ؟

    وقتی چند نت به صورت همزمان بر روی چندین سیم گیتار نواخته می‌شوند، احتمالاً یک آکورد تشکیل شده است. اما چرا می‌گوییم «احتمالاً» آکورد گرفته‌ایم؟ زیرا آکوردها بر اساس قوانین تئوری موسیقی ساخته می‌شوند و نمی‌توان به صورت تصادفی چند نت را کنار هم گذاشت و انتظار داشت که آکوردی خوش‌صدا به وجود آید.

    در ابتدا، باید مکان‌های قرار دادن انگشت‌ها بر روی گیتار برای هر آکورد را به خاطر بسپاریم. اما پس از آشنایی با قوانین تئوری موسیقی، می‌توانیم آکوردها را در هر نقطه‌ای از گیتار بگیریم که صدای خوب و اصولی تولید کند.

    گیتاریست در حال اجرای آکورد

    انواع آکوردها

    پرکاربردترین آکوردها، آکوردهای سه‌نتی یا به اصطلاح «تریاد» هستند که از سه نت متمایز تشکیل شده‌اند. نت‌های یک آکورد تریاد از نت ریشه یا پایه، نت با فاصله سوم نسبت به پایه و نت با فاصله پنجم نسبت به پایه تشکیل شده‌اند. آکوردهای ماژور، مینور، کاسته و افزوده نیز از آکوردهای تریاد هستند.

    آیا موضوع پیچیده شد ؟

    اصلاً نگران نباشید. با مثال‌ها، همه چیز قابل درک خواهد شد. برای مثال، آکورد «دو ماژور» را در نظر بگیرید. نت «دو»، همانطور که از نام آکورد نیز معلوم است (دو ماژور)، نت ریشه یا پایه است. دو نت بعدی نیز بر اساس فاصله‌هایی که با نت دو دارند محاسبه می‌شوند. برای مثال، وقتی می‌گوییم فاصله سوم از نت «دو» یعنی خود «دو» را حساب کنید، بعد از «دو» نت «ر» می‌آید و بعد از نت «ر» نت «می» می‌آید پس می‌گوییم نت «می» نسبت به «دو» دو فاصله سوم را دارد. اما این همه چیز نیست، صرفاً اینکه بدانیم که فاصله سوم است کفایت نمی‌کند. باید کیفیت این فاصله یا اندازه دقیق آن را نیز بدانیم که نیاز به آشنایی با تئوری موسیقی و قسمت فواصل دارد.

    نتیجه‌گیری

    در این متن، تلاش کردیم تا مفهوم آکورد را درک کنیم و مدل‌های ساده‌ای از آن را بشناسیم. در آموزش‌های آتی، با ملودی و آرپژ نیز آشنا خواهیم شد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    نوشته های همانند!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید