ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…

آرپژ در موسیقی

اشتراک گذاری نوشته در

اسکایپ
تلگرام
ایمیل
واتس اپ
  • مفهوم آرپژ در موسیقی

    واژه “آرپژ” از زبان‌های فرانسوی و ایتالیایی گرفته شده است. در زبان فرانسوی “arpège” و در زبان ایتالیایی “arpeggio” به معنای “شبیه به ساز چنگ” هستند.به طور کل بسیاری از واژگان و اصطلاحات موسیقی خواستگاهشان از کشورهای ایتالیا و فرانسه است.

    ساز هارپ و  آرپژ

    خواستگاه

    به طور کلی، این واژه از نام ساز هارپ یا چنگ گرفته شده است که نشان‌دهنده کاربرد فراوان این تکنیک در این ساز است. اما در سازهای دیگر نظیر گیتار و پیانو نیز بسیار استفاده می‌شود.

    آرپژ چیست؟

    آرپژ به عبارتی نواختن تک به تک نت‌های یک آکورد به جای اجرای همزمان آنهاست. نت‌های یک آکورد به ترتیب و به صورت جداگانه نواخته می‌شوند، به جای اینکه همزمان با هم شنیده شوند.

    در ویدیوی آموزشی قبلی، ما آکورد یا کورد (Chord) را یاد گرفتیم.

    اجرا

    اغلب هر انگشت وظیفه ضربه زدن به یک سیم یا کلاویه مشخص را برعهده دارد و هر انگشت استقلال و شخصیت خود را در اجرای آن به عهده دارد. معمولاً نت‌های آرپژ‌ها شامل چنگ دولاچنگ و سه لاچنگ هستند که در هنگام اجرا صدای نت‌ها نباید در هم و مبهم باشد.

    نت های موسیقی و آرپژ
    آرپژ‌های مرسوم در گیتار

    آرپژ‌های مرسوم در گیتار ۶/۸، ۴/۴ و ۳/۴ هستند.

    نت‌های قابل اجرا

    آرپژ می‌تواند شامل تمام نت‌های یک گام باشد، اما حداقل باید شامل سه نت باشد. در هنگام اجرای آرپژ، امکان دارد نت‌هایی به جز آکوردی که گرفته شده نواخته شود که به آن نت‌های گذر یا Passing Tones می‌گویند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های همانند!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید