ADD ANYTHING HERE OR JUST REMOVE IT…

مشکلات میکس و مسترینگ بخش اول

اشتراک گذاری نوشته در

اسکایپ
تلگرام
ایمیل
واتس اپ
  • درود به شما دوستان عزیز از این به بعد یک بخش تازه به سایت اضافه شده و آن بررسی مشکلات میکس و مسترینگ که بسیار متداول است می باشد . امروز با 2 عدد از آنها شروع می کنم .

    [highlight color=”eg. yellow, black”]وقتی کارتان را در حالت مونو گوش می دهید برخی از صدا ها غیب می شوند.[/highlight]
    این پدیده مشکل فاز نام داردو می تواند به چند دلیل بوجود بیاید.
    1-ضبط با دو یا چند میکروفن با جایگذاری نا درست از یک ساز و یا صدا.صدا به هرکدام از میکروفن ها با تاخیر و تفاوت می رسد و هنگامی که این چند صدا همزمان با هم و در حالت مونو شنیده می شوند به دلیل روی هم افتادن فاز مثبت و منفی هم دیگر را خنثی می کنند این خنثی کردن و مشکل فاز می تواند از چند درصد ناچیز تا 100 و خنثی شدن صدا به طور کل باشد.در صورتی که این مشکل وجود داشته باشد و شما صدا ها را به طرفین Pan و جایگذاری کنید همه چیز خوب و زیبا است اما اگر آن ها را در حالت مونو گوش دهید افسرده خواهید شد.شاید از خود بپرسید صدای مونو به چه درد می خورد تلویزیون ،فروشگاه های بزرگ ،کلاب های موسیقی (که البته به درد ما نمی خورد)وآهنگ های پیشواز تلفن های همراه و به طور کل رینگتون گوشی معمولا مونو هستند حالا اگر این ها برای شما مهم نیستند این را بدانید که یک میکس و مستر خوب هنگامی که در حالت مونو خوب صدا بدهد حتما در موارد دیگر هم خوب صدا خواهد داد.

    2-دلیل دوم زمانی پیش می آید که همه صدا ها به ما سالم تحویل داده می شود اما شما یا هر فرد دیگر که کار را میکس و مستر کرده به دلیل استفاده بیش از حد از stereo width (به اصطلاح ساده ابزاری که باعث می شود صدا پهن تر و باز تر صدا بدهد) این مشکل را بوجود می آورد . با استفاده درست از این ابزار خصوصا در مرحله مسترینگ می توانید موسیقی خود را بسیار شنیدنی تر کنید اما در ابتدا بسیاری از افراد تازه کار در استفاده از آن زیاده روی می کنند و این موضوع فاجعه آمیز خواهد بود.

    دلایل زیاد دیگری می تواند باعث این مشکل بشود مانند برش های عمیق  فرکانسی در اکولایزر و استفاده از Haas Effect که یک صدا را دوبل می کنند و یکی را به راست و دیگری را به چپ می فرستند و جوری تنظیم می کنند که یکی از دو صدا به اندازه چند میلی ثانیه دیرتر شنیده شود که جلوه شنیداری بسیار خوبی دارد و بسیار صدا را باز تر می کند اما باز هم زیاده روی مشکل ساز خواهد بود .
    برای بر طرف کردن این مشکل همواره در تمام مراحل میکس و مسترینگ با استفاده از وی اس تی هایی که هم قابلیت مونو کردن ترک را دارند و هم نمایشگر phase correlation کار خود را بررسی کنید.
    وی اس تی پیشنهادی من محصولی از کمپانی Plugin alliance در پکیج Brainworx با نام bx_control V2 می باشد که مانند دیگر محصولات این کمپانی بسیار کارآمد می باشد.

    bx_control_v2

    [highlight color=”eg. yellow, black”]بلند بودن بیش از حد صدای Kick و Bass[/highlight]
    بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که بلند بودن بیش از حد صدای Kick و Bass دلیل با کیفیت و به روز بودن موسیقی می باشد.حالا اگر شما مانند آن دسته از افراد فکر می کنید و یا نا خواسته با این مشکل در موسیقیتان دست و پنجه نرم می کنید باید بدانید دو راه در پیش رو دارید.
    1-بدون اینکه محیط شما آکوستیک باشد نمی توانید به درستی این محدوده را تنظیم کنید.وقتی محیط شما آکوستیک نباشد در بیشتر مواقع به علت بر خورد و بازگشت صدا این محدوده را اغراق آمیز می شنوید.
    با استفاده از Bass trap , دیفیوزر وabsorber  و جایگذاری صحیح آن ها می توانید این مشکل را حل کنید.

    bass trap

    2-راه حل دوم استفاده از آنالایزر ها ومیکس دیداری می باشد . در این روش با استفاده از آنالایزر ها و وارد کردن یک آهنگ سورس که به نظرتان خوب میکس و مسترینگ شده و در سبک آهنگ شما می باشد می توانید به سطح صدای مناسب در این محدوده برسید.

    analyzer

    اما قبل ازهر چیز باید بدانید چالش بر انگیز ترین مرحله برای یک مهندس صدا تنظیم صحیح میزان لول صدا در محدوده Low فرکانسی می باشد. وجود مشکلات شنیداری گوش انسان نیز دلیل دیگری است که گواه آن منحنی فلچر مانسون می باشد که از حوصله این مطلب خارج است برای مقابله با این مشکل حتما کارتان را در هنگام میکس و مسترینگ در لول های مختلف گوش داده و بررسی کنید.

    امیدورام این مطلب برای شما دوست عزیز مفید واقع بشود در ضمن اگر مایل به شرکت درکلاس های گروهی در محیط استودیو و یا کلاس های خصوصی  آموزش آهنگسازی و تنظیم ، میکس و مسترینگ هستید با من دامون آرمانی نژاد تماس بگیرید.

    شماره تماس 09378323674
    سربلند و پیروز باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    نوشته های همانند!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید
    ایزوتوپ نوترون 4

    میکس هوشمند با
    ایزوتوپ نوترون 4

    پکیج آموزش میکس موسیقی با جدیدترین متد، مبتنی بر هوش مصنوعی و خلاقانه ترین روش های میکس